[en route history ::: research ::: webdesign ::: memberships and scientific reviews ::: talks and publications ::: teaching ::: educational background]

Prof. Dr. rer. nat. Heidrun Allert

+43 (0)7236 3888-2610 :: phone
+43 (0)7236 3888 2699 :: fax
+4... :: mobile phone
heidrun.allert[at]fh-hagenberg.at :: mail
http://www.fh-ooe.at/kwm :: web
http://www.fh-ooe.at/kwm-ma :: web

Please send delicious chocolate to this address:
Bachelor und Master Studiengang 'Kommunikation, Wissen, Medien' (KWM)

FH-DiplomStudiengang 'Engineering für Computer-basiertes Lernen' (CBL)
fh Oberösterreich,
Fakultät für Informatik, Kommunikation und Medien, Softwarepark 11, A-4232 Hagenberg, Austria

 

 

 

en route

KP-Lab General Assembly
Bologna, IT
February, 18-20, 2010

Symposium Soest
Zeichen in der Krise. Kommunikation der Krise oder Krise der Kommunikation?
"Strategie, Design, Handeln – ohne Werte
und Wahrheiten?"
Fachhochschule Südwestfalen in Soest
25. Februar 2010

LEARNTEC Karlsruhe, D
Integration eLearning Wissensmanagement
03. Februar 2010

KP-Lab meeting
InterMedia (Design|Kommunikasjon|Learning), University of Oslo, Norway
November 2-4, 2009

11th International Conference on Engineering and Product Design Education
University of Brighton
September 11-12, 2009

Cambridge University, St. John's, UK
June 11-13, 2009

research
interest

Designtheorie (interaktive verteilte Systeme)
design as knowledge creation
(Design als Wissensgenerierungsprozess).

design thinking & learning.
User appropriation (MIZ-USE 2008).

semantic web: knowledge representation, & computational modelling, conceptual frameworks
CSCL
the dynamic interaction between individual learning, organizational learning and societal learning
 
current
research
projects
KnowlegePractices-Lab, IP under European Commission IST 6th FP Contributing to WP3 (theoretical foundations), in the co-ordination committee. Leading WP 2 (co-evolutionary design).
@
Upper Austrian
University of Applied
Sciences, Hagenberg
previous
research
projects
Knowledge Web - Realizing the Semantic Web. Network of Excellence under European Commission 6th FP (wissenschaftliche Mitarbeit).
REWESE - REasoning on the WEb with Rules and SEmantics. Network of Excellence under European Commission 6th FP (wissenschaftliche Mitarbeit).
Personalized Access to Distributed Learning Repositories (PADLR), Open Learning Repository (wissenschaftliche Mitarbeit).
Member of the Wallenberg Global Learning Network (WGLN), Evaluation Office.

@
Research Center [L3S]
,
University of Hanover,
Germany.

medienpädagogische
projekte
Mitarbeit in "VideoCulture" (Projektleitung: Prof. Horst Niesyto, PH Ludwigsburg): "VideoCulture war ein internationales, medienethnographisches Praxis- und Forschungsprojekt, das von 1997 bis 2000 an der PH Ludwigsburg in Kooperation mit KollegInnen aus London, Los Angeles, New York, Budapest und Prag sowie an verschiedenen Orten in Deutschland stattfand."

blu - medienproduktion mit kidz aus unterschiedlichen soziokulturellen mileus. medienpädagogischer ansatz: die symbolästhetische aneignung von wirklichkeit zur reflektion der erlebten wirklichkeit; video produktion und digitale non-lineare post produktion als artefakt zwischen fühlen und verstehen; <projektbeispiele: psychotherapie, "gewalt ist auch eine sucht!">.

Zur Medienkompetenz älterer ArbeitnehmerInnen: Vom Verstehen des soziokultuerellen Wandels zur Medienproduktion: z.B. vom Automaten zum Medium, von der Linearität zur Hyperstruktur (Projektleitung: Gerd Hurrle, IQ Consult Hattingen).

@ wi-jhw freiburg
membership

Deutsche Gesellschaft für Designtheorie und -forschung e.V. (DGTF)

Gesellschaft für Medienpädagogik und Kommunikationskultur (GMK)
International Society of the Learning Sciences (ICLS)

Forum Neue Medien Austria (fnm-a), Delegierte und Mitglied des Präsidiums

 
reviews (Gutachterin)
In the Reviewer Board of the Journal of Educational Technology & Society. ISSN: 1436-4522. (Among the 16 international journals in the area of advanced learning technologies that are included in the Thomson Scientific Social Sciences Citation Index (SSCI); ranked 8th based on its impact factor 0.267 according to Thomson Scientific 2005 Journal Citations Report; ISI Web of Knowledge).

Review for IEEE’s Transactions on Learning Technologies journal.

In the Reviewer Board of the e-learning and education (eleed) Journal.
FFH 2010 - 4. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen

Workshop "Applications of Semantic Web Technologies for E-Learning" (SW-EL) @ Adaptive Hypermedia 2004.

WORKSHOP “QUALITÄTSMANAGEMENT IM E-LEARNING“ (Fallstudien), fnm AUSTRIA, 2. bis 3. Februar 2006.
 

scientific committee member,
program committee (PC) member
(Programmkomiteemitglied für nationale und internationale Konferenzen und Workshops zum Themenbereich technology enhanced learning, CSCL und CSCW)

EC-TEL 2010, Fifth European Conference on Technology Enhanced Learning Sustaining TEL: From Innovation to Learning and Practice. 28 September - 1 October 2010 in Barcelona, Spain.
TENCompetence Conference 2009. Rethinking Learning and Employment at a time of economic uncertainty. Co-located with the annual conference of the CIPD (Chartered Institute of Personnel and Development) in Manchester, 19th - 20th November 2009.
Fourth European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL’09 - Learning in the Synergy of Multiple Disciplines". Nice/France, September 29-October 02, 2009.
IADIS International Conference Mobile Learning (http://www.mlearning-conf.org/). Barcelona/Spain, February 26-28, 2009.
Special Issue Journal of Educational Technology & Society, "Technology-Support for Self-Organized Learners", 2009. Edited by Marco Kalz & Rob Koper.

TENCompetence International Workshop 2008: Stimulating Personal Development and Knowledge Sharing. Sofia/Bulgaria, October 30-31, 2008.
Special issue of the International Journal of Continuing Engineering Education and Life-Long Learning (IJCEELL).

Advancing Collaborative Practices in the Scientific Community: Creating Innovative Formats for Conferencing. Workshop at the ICLS 2008 : International Perspectives in the Learning Sciences - Cre8ing a learning world. Utrecht/The Netherlands: June 24-28, 2008. Proposers: Allert, H., Jadin, T., Richter, C., Andriessen, J., Damsa, C., & Sins, P.
The Austrian Perspective on Educational Media (Symposium)@ ED-MEDIA 2008 - Vienna/Austria, June 30 - July 4, 2008.

16. fnm-austria Tagung: Weiterbildung an Universitäten und Fachhochschulen - Herausforderungen, Bedürfnisse, Strategien. Universität Salzburg/Austria, May 8-10, 2008.

Special Track on Technology Support for Self-Organised Learners (TSSOL08), held in conjunction with 4th Edumedia Conference 2008, Self-organised learning in the interactive Web - Changing learning culture? Salzburg/Austria, June 2-3, 2008. And: Special Issue Journal Educational Technology & Society.
TENCompetence Workshop on Service Oriented Approaches and Lifelong Competence Development Infrastructures and the related special issue of the International Journal of Learning Technology (IJLT). Manchester/UK, January 11-12, 2007.
Second European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL'07 - “Creating new learning experiences on a global scale”. Crete/Greece, September 17-20, 2007.
3. Internationale Moodle Konferenz 2006 an der fh-Oberösterreich, Campus Hagenberg/Austria, September 14-15, 2006 (Konferenzleitung in Kooperation mit der fh-joanneum, Alpen Adria Universität Klagenfurt und bm:bwk).

First European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL'06 - "Innovative Approaches for Learning and Knowledge Sharing". Crete/Greece, October 2006.

TENCompetence Workshop. Sofia/Bulgaria. March 31, 2006.
Special issue of the Journal 'Interactive Learning Environments'. 'Lifelong Competence Development'. August 2007.
4th International Workshop on Distributed and Mobile Collaboration, DMC 2006 @ 14th IEEE International Workshops on
Enabling Technologies: Infrastructures for Collaborative Enterprises, WETICE-2006, University of Manchester/UK, June 26-28, 2006.
 
steering group member, advisory board

Ensemble: Semantic Technologies for the Enhancement of Case Based Learning, ESRC/EPSRC Technology Enhanced Learning Programme. Centre for Applied Research in Educational Technologies in Cambridge (leading partner), City University London, the University of Stirling, the University of East Anglia and the University of Essex, with project partners at the SIMILE project at the Massachusetts Institute of Technology and the University of Technology, Sydney. 2008 - 2011.

@ Cambridge University
invited talks and panels

Podiumsdiskussion zum Impulsvortrag (Impulsvortrag „Entwicklungen in der österreichischen Bildungs- und Forschungslandschaft und die Rolle der Fachhochschulen“
Bundesminister Dr. Johannes Hahn, BM:WF). Moderation : Adolf Winkler, CR-Stv. Kleine Zeitung. Prof. (FH) Dr. Heidrun Allert, Stg-Leiterin FH Oberösterreich. Dr. Erhard Busek, Rektor FH Salzburg. Dr. Claudia Mischensky, Geschäftsführung der IV-Kärnten. DI Theresia Vogel-Lahner, FFG Bereich Strukturprogramme, Mag. Hans Schönegger, Geschäftsführer KWF, Univ.-Prof. DI Dr. Norbert Vana, Vize-Präsident FHR. FFH 2009 - 3. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen - Villach, 15.-16. April 2009

Paneldiskussion: Peter Purgathofer (TU Wien), Heidrun Allert (FH Oberösterreich) und zwei Studierende (Uni, FH) diskutieren: Lernen die Studierenden der NetGeneration anders als die Studierenden vor zwanzig Jahren? 17. fnm-austria Tagung, "Innovative Didaktik in berufsbegleitenden und Vollzeit-Studienangeboten", FH Wien (WKW), 27. bis 28. November 2008.

Lernen heißt Wissen generieren. eLearning Symposium Oberösterreich, Johannes Kepler Universität Linz, 7. und 8. September 2007.

Invitation to the workshop: "Contextual Metadata and the Teaching and Learning Context", MURLLO Project, Eduserv. University of Southampton, 4th – 5th December 2006.

Strategische Einführung von eLearning an Hochschulen. BundesDekaneKonferenz Wirtschaftswissenschaften, Berlin (BDK WiWi - AK6 "Virtuelle Lehre"), Workshop "Strategie und eLearning". Juli 2006.

eLearning im Semantic Web. Semantic Web School, Wien. 16. Mai 2006.

Modellierung generativer Prozesse. Vortrag im wissenschaftlichen Workshop Qualitätsverbesserung im E-Learning durch rückgekoppelte Prozesse im Rahmen des 3. Darmstädter E-Learning Symposium am 07. März 2005 an der Technischen Universität Darmstadt.

Didaktik und PAS 1032-2. DIN-Tagung 'e-Learning' am Deutschen Institut für Normung, DIN e.V., 17. Juni 2004 in Berlin.

Kooperatives Lernen als wichtiges Element der betrieblichen Weiterbildung. 3. APO Kongress: Lernen im Arbeitsprozess gestalten. Fraunhofer ISST (Institut Software- und Systemtechnik). Berlin, 03./04. November 2003.

Metadata addressing diverse learning models and theories: a context- and systemoriented approach. E-standardprosjektet, Nettverksmøte i Bergen. Bergen, Norway, June 13th, 2003.

Didaktik im e-Learning - Das Referenzmodell der Entwicklungsbegleitenden Normung. DIN Workshop: Mit Standards in die Zukunft des e-Learning. Entwicklungsbegleitende Normung im e-Learning. Am Deutschen Institut für Normung, DIN e.V., 24. Januar 2003 in Berlin.

Theoretischer Ansatz zur Rolle der Didaktik in Metadaten Standards. Workshop 'Standardisierung im eLearning'. Frankfurt, 10./11. April 2002.

Standardisierung in didaktischer Perspektive. 5. Hagener MultimediaWerkstatt - ZFE Zentrum fuer Fernstudienentwicklung. Hagen, 14. März 2002.

Instructional Roles in eLearning Metadata Standards. (Didaktische Dimensionen in eLearning Metadaten Standards). Vortragsreihe 'Open Source eLearning'. Bauhaus University Weimar (Veranstaltungsreihe der Hochschulleitung, Fakultät Medien, Projekt m^2 [medienquadrat] sowie Fachschaft Medien). Weimar, 19. Dezember 2002.

 
publications

Tchoumatchenko, V., Vasileva, T., Richter, C., Allert, H. (2010). Tools for Collaborative Development of Visual Models and Languages. Accepted at IEEE Engineering Education 2010 – The Future of Global Learning in Engineering Education (IEEE EDUCON 2010). 14-16 April 2010 in Madrid/Spain.

Richter, C., Allert, H., Tchoumatchenko, V., Vasileva, T., Ilomäki, L., Kosonen, K. (2009). Visual Model Editor for Supporting Collaborative Semantic Modeling. In: A. Mendez-Vilas, A. Soprano Martin, J. Mesa Gonalez (Eds.), Research, Reflections and Innovations in Integrating ICT in Education, vol. 1. Formatex: Badajoz, Spain. pp. 603-607. ISBN of Collection: 978-84-692-1788-7 / ISBN Vol. I: 978-84-692-1789-4.

Allert, H., Richter, C. (2009). Design as Knowledge Creation. E&PDE 09 : The 11th International Conference on Engineering and Product Design Education
'Creating a Better World'
. Brighton, UK: 10 and 11 September 2009.

Jadin, T., Zöserl, E., Richter, C., Allert, H. (2009). Knowledge Creation with Design Projects in Higher Education. Fostering Communities of Learners, EARLI, Amsterdam/The Netherlands: August 25-28 (talk)

Allert, H., Richter, C. (2009). Design as Open-Ended Inquiry. In: Veronika Hornung-Prähauser, Michaela Luckmann and Diana Wieden-Bischof (Hrsg.): Creativitiy and Innovation Competencies on the Web - How does the "new" emerge with the support of Web Technologies. Salzburg Research Forschungsgesellschaft m.b.H., Salzburg/Austria. 5. Interdisziplinäre EduMediaFachtagung: E-Creativity and e-Innovation - Kreativität und Innovationskompetenz im digitalen Netz. Salzburg, AT: 4.-5. Mai.

Tchoumatchenko, V.; Vassileva, T.; Richter, R.; Allert, H. (2009). Visual Model Editor: Design and Implementation. In: Kinshuk et al (Ed.) Proceedings of the IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2009).

Damsa, C.I., Richter C., Jadin, T., Allert H., Lakkala, M., Kosonen, K., Sins, P.H.M., Hakkarainen, K., Bauters, M., Zoeserl E. (2009). Knowledge-driven collaborative learning practices in higher education. Symposium for presentation at the EARLI 2009 Conference. Amsterdam, August.

Pauschenwein, J., Allert, H. (2008). Workshop: Didaktische Szenarien um Web 2.0. 17. fnm-austria Tagung, "Innovative Didaktik in berufsbegleitenden und Vollzeit-Studienangeboten". FH Wien (WKW), Vienna, Austria: November 27-28.

Schaller, R., Allert, H., Richter, C. (2008). Knowledge Management in Universities. In: J. Luca & E.R. Weippl (Eds.) Proceedings of ED-MEDIA 2008 - World Conference on Educational Media, Hypermedia & Telecommunications. Vienna/Austria: June 30-July 4.

Jadin, T., Richter, C., Zöserl, E., Allert, H. (2008). Collaborative Knowledge Creation and Project-Based Learning. In: J. Luca & E.R. Weippl (Eds.) Proceedings of ED-MEDIA 2008 - World Conference on Educational Media, Hypermedia & Telecommunications. Vienna/Austria: June 30-July 4 (pp. 2618-2623).

Allert, H., Richter, C. (2008). Practices, Systems, and Context Working as Core Concepts in Modeling Socio-Technical Systems. Fifth International Workshop on Philosophy and Informatics. Kaiserslautern, Germany: April 1-2.

Allert, H., Richter, C. (2007). Activity Systems in Modeling Socio-Technical Systems. International Workshop on REpresentation models and Techniques for Improving e-Learning: Bringing Context into Web-based Education (ReTIeL'07). Context 2007. Roskilde, Denmark: August 22-24.

Richter, C., Vogel, C., Zoeserl, E., Allert, H. (2007). Using shared artifacts and web-based learning environments to foster collective reflection among students in internships: A design-experiment. Accepted at the EARLI conference, 12th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction. Budapest, Hungary: August 28 - September 1.

Allert, H., Richter, C. (2007). Drawing on Practices for Modeling Socio-Technical Systems. In: Clark A. Chinn, Gijsbert Erkens, Sadhana Puntambekar. Proceedings of the Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Conference 2007. Rutgers, The State University of New Jersey, New Brunswick, NJ, USA: July 16 - July 21.

Allert, H., Schaller, R. (2006). Change Management in Bildungsorganisationen - Qualitätsentwicklung durch eLearning als Teil der strategischen Entwicklung. Technical Report.

Maier, E., Allert, H., Richter, C. (2006). Strategies for Learner Empowerment and Ownership in Higher Education. E-Learn 2006-World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education; Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Honolulu, Hawaii, USA: October 13-17.

Tedesco, R.*, Dolog, P.°, Nejdl, W.°, Allert, H. (2006). Distributed Bayesian Networks for User Modeling. E-Learn 2006-World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education; Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Honolulu, Hawaii, USA: October 13-17.
(*Politecnico di Milano - DEI, Italy; °L3S Research Centre, Hannover, Germany).

Allert, H., Markkanen, H.*, Richter, C. (2006). Rethinking the Use of Ontologies in Learning. 2nd Workshop on Learner-Oriented Knowledge Management & KM-Oriented E-Learning (LOKMOL 2006) @ First European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL'06 - "Innovative Approaches for Learning and Knowledge Sharing". Crete, Greece: October.
(*EVTEK, Finnland).

Allert, H. (2005). Modeling Coherent Social Systems for Learning. Dissertation, Universität Hannover.

Nash, J. B.* , Richter, C.°, & Allert, H.° (2005). Improving Evaluations in Computer-Supported Learning Projects. In C. Howard, P. L. Rogers, J. Boettcher, G. A. Berg, L. Justice, & K. Schenk (Eds.), Encyclopedia of Distance Learning. London, UK: Idea Group Reference.
(*Stanford University, ° University of Hannover, Research Center L3S).

Richter, C., Allert, H., & Nejdl, W. (2005). Minimal Activity Plans: Artifacts for Self-Organized Learning within Organizations. In K.-D. Althoff, A. Dengel, R. Bergmann, M. Nick, & T. Roth-Berghofer (Eds.), Proceedings of WM2005: 3rd Conference - Professional Knowledge Management - Experiences and Visions. Kaiserslautern, Germany (p. 166–169). Bonn: Gesellschaft für Informatik.

Nash, J. B., Richter, C., & Allert, H. (2005). Evaluating Computer-Supported Learning Initiatives. In M. Khosrow-Pour (Ed.), Encyclopedia of Information Science and Technology (p. 1125-1129). Hershey, PA: Idea Group Reference.

Allert, H., Richter, C., & Nejdl, W. (2004). Lifelong Learning and Second-Order Learning Objects. British Journal of Educational Technology, 35(6), 701-715.

Deutsches Institut für Normung (2004). PAS 1032-2: Aus- und Weiterbildung unter besonderer Berücksichtigung von e-Learning – Teil 2: Didaktisches Objektmodell – Modellierung und Beschreibung didaktischer Szenarien. Berlin: Beuth Verlag.

Richter, C., & Allert, H. (2004). Outline of a Pattern-Oriented Research Strategy for Complex Learning Scenarios. In Y. B. Kafai, W. A. Sandoval, N. Enyedy, A. Scott Nixon, & F. Herrera (Eds.), Embracing Diversity in the Learning Sciences. Proceedings of the International Conference of the Learning Sciences (p. 427-434). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Allert, H. (2004). Coherent Social Systems for Learning - An Approach for Contextualized and Community-Centred Metadata. In T. Anderson, & D. Whitelock (Eds.), The Educational Semantic Web: Visioning and Practicing the Future of Education, Journal of Interactive Media in Education, 2004(1), Special Issue on the Educational Semantic Web. [ISSN:1365-893X, http://www-jime.open.ac.uk/2004/1].

Allert, H., Richter, C., & Nejdl, W. (2004). Situated Models and Metadata for Learning Management. Journal of Universal Computer Science, 10(1), 4-13. [Special Issue on 'Human Issues in Implementing eLearning Technology'. 3rd International Conference on Knowledge Management: Workshop on eLearning - Human Issues and Personalization. Graz, Austria: 02. July 2003.]

Allert, H., Richter, C., Dhraief, H., & Nejdl, W. (2004). Contextualized Models and Metadata for Learning Repositories. In R. McGreal (Ed.), Online Education Using Learning Objects, (p. 182-193). London: Routledge/Falmer.

Allert, H., Richter, C., & Nejdl, W. (2003). Extending the Scope of the Current Discussion on Metadata towards Situated Models. In B.Wasson, S. Ludvigsen, & U. Hoppe (Eds.), Designing for Change in Networked Learning Environments (p. 353-362). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers. [5th International CSCL conference, Bergen, Norway, June 14-18, 2003. (Presentation)]

Allert, Heidrun; Dolog, Peter; Nejdl, Wolfgang; Siberski, Wolf, Steimann, Friedrich. Role-Oriented Models for Hypermedia Construction - Conceptual Modeling for the Semantic Web. Technical Report, February 2003.

Allert, H., Richter, C., & Nejdl, W. (2003). Situated Models and Metadata for Learning Management from an Organisational and Personal Perspective. In U. Reimer, A. Abecker, S. Staab, & G. Stumme (Eds.), Proceedings of WM2003: 2nd Conference - Professional Knowledge Management - Experiences and Visions, Luzern, Switzerland 2003 (p. 199-212). Bonn: Gesellschaft für Informatik.

Nash J. B., Richter, C., & Allert, H. (2003). Drawing on Design to Improve Evaluation of Computer Supported Collaborative Learning: Two Complementary Views. In T. S. Roberts (Ed.), Online Collaborative Learning: Theory and Practice (chapter XIII). Hershey, PA: Information Science Publishing. [ISBN 1-59140-174-7 (hb), 1-59140-227-1 (pb). Reviewed by Michael Coghlan in the journal: Educational Technology and Society. You can find the review at http://ifets.ieee.org/periodical/7_3/index.html]

Richter, Christoph; Allert, Heidrun; Nejdl, Wolfgang. Vom Problem zur Evaluation - Folgerungen für die Entwicklung computerunterstützter Lernumgebungen. Technical Report, January 2003.

Allert, H., Dhraief, H., Kunze, T., Nejdl, W., & Richter, C. (2002). Instructional Models and Scenarios for an Open Learning Repository - Instructional Design and Metadata. In M. Driscroll & T.C. Reeves (Eds.), Proceedings of E-Learn 2002: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, & Higher Education. Montreal, Canada, October 15-19, 2002 (p. 75-82).

Allert, H., Richter, C., & Nejdl, W. (2002). Learning Objects and the Semantic Web. Explicitly Modelling Instructional Theories and Paradigms. In M. Driscroll, & T.C. Reeves (Eds.), Proceedings of E-Learn 2002: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, & Higher Education. Montreal, Canada, October 15-19, 2002 (p. 1124-1127).

Richter, C., & Allert, H., (2002). A multi-disciplinary framework for the design and evaluation of computer supported learning-environments. In M. Driscroll, & T.C. Reeves (Eds.), Proceedings of E-Learn 2002: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, & Higher Education. Montreal, Canada, October 15-19, 2002 (p. 2086-2089).

Allert, H. & Richter, C. (2002). Re-Designing an Educational Setting - Trails of Competency in an Open Learning Repository. In M. Driscroll, & T.C. Reeves (Eds.), Proceedings of E-Learn 2002: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, & Higher Education. Montreal, Canada, October 15-19, 2002 (p. 15-19).

Allert, H., Dhraief, H., & Nejdl, W. (2002). Meta-Level Category 'Role’ in Metadata Standards for eLearning. Instructional Roles and Instructional Qualities of Learning Objects. In E. André, A. Clark, C. Fencott, C. Lindley, G. Mitchell, & F. Nack (Eds.), Proceedings of COSIGN 2002 - The 2nd International Conference on Computational Semiotics for Games and New Media. Augsburg, September 2-4, 2002 (p. 14-21).

Allert, H., Dhraief, H., & Nejdl, W. (2002). How are Learning Objects Used in Learning Processes? Instructional Roles of Learning Objects in LOM (IEEE LOM draft standard for learning object metadata). In P. Barker, & S. A. Rebelsky (Eds.), Proceedings of ED-MEDIA 2002, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications, Denver Colorado, United States, June 24-29, 2002.

Allert, H., Dhraief, H., & Nejdl, W. (2002). Intelligente Online Wissensbestände für handlungsorientiertes Lernen. In A. Neusel, & M. Poppenhusen (Eds), Universität Neu Denken (p. 75-82). Opladen: Leske u. Budrich.

Themengebiet: Projektmanagement in virtuellen Teams und Teletutoring

Allert, Heidrun; Christoph, Richter. Virtuelles Projektmanagement. Studienbrief für die tele-akademie der Fachhochschule Furtwangen (im Themenbereich Management Multimedia Projekte). 2003.

Allert, Heidrun. Netzgestützte Kooperation und Betreuung mit Groupware (BSCW). Studienbrief für die tele-akademie der Fachhochschule Furtwangen. 2001.

Allert, Heidrun. Tele-Tutor/Tele Coach, Aufgaben und Kompetenzen eines Tele-Tutors, Teletutorielle Konzepte. Studienbrief für die tele-akademie der Fachhochschule Furtwangen. 2001.

Allert, Heidrun. Roles and Tasks of a Tele-Tutor. Modul for eLEARNING TRAINING AND MANAGEMENT. German Foundation for International Development & common sense. 2002.

Allert, Heidrun; Einhaus, Johannes; Jechle, Thomas; Pankratz, Anita. Teletutoren: Animateure im virtuellen Klassenzimmer. In: Personalführung, Sonderheft zum Schwerpunktthema "E-Learning". 2/2001. (Bewertung durch Managementwissen online).

div.

Allert, Heidrun; Dhraief, Hadhami; Nejdl, Wolfgang. Intelligente Online Wissensbestände für handlungsorientiertes Lernen. In: Neusel, Ayla; Poppenhusen, Margot. Universität Neu Denken. Leske + Budrich, 2002.

Allert, Heidrun; Dhraief, Hadhami; Nejdl, Wolfgang. Intelligent Online-Knowledge-Resources for Intentional Learning. Computer supported and instructional design of online knowledge resources. ED-MEDIA 2001, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications. Tampere, Finland, June 25-30, 2001.

Themengebiet: Multimediabildung

Allert, Heidrun; Hurrle, Gerd. Multimediabildung auf dem Weg in die Informationsgesellschaft. In: Praxis Politische Bildung. Heft 4/2001.

Hurrle, Gerd; Allert, Heidrun. Endbericht des Projektes "Qualifizierung von Betriebs-/PersonalrätInnen für das Multimedia-Zeitalter". 2000

Hurrle,Gerd; Rodeck, Bigga; Allert, Heidrun; Klatt, Alrun. Qualifizierung von ArbeitnehmerInnen für das Multimedia-Zeitalter unter besonderer Berücksichtigung älterer ArbeitnehmerInnen. Projektbericht. 1999.

Allert, Heidrun. Über Sinn und Unsinn von Multimedia-Bildung für ältere ArbeitnehmerInnen auf dem Weg in die Informationsgesellschaft. Lernpsychologische und methodische Überlegungen, Erfahrungen und Workshopergebnisse. Vortrag auf der Tagung des Projektes "Qualifizierung von ArbeitnehmerInnen für das Multimedia-Zeitalter unter besonderer Berücksichtigung älterer ArbeitnehmerInnen". 1999.

Hurrle, Gerd; Rodeck, Bigga; Allert, Heidrun. Methodische Reflexionen über Multimediabildung: Interaktivität und Hyperstruktur - Schlüssel zum Verständnis der sozio-kulturellen Prägekraft von Multimedia. Jahrbuch Arbeit, Bildung, Kultur 17.1999 (Forschungsinstitut für Arbeiterbildung Recklinghausen), Themenschwerpunkt Multimedia, 1999.

Allert, Heidrun. Technikunterricht in Schulen. Basteln oder Handelndes Verstehen? Zum Technikverständnis von Schülern am Beispiel Baden Württemberg. In: SK: Strom-Kreis Öffentlichkeitsarbeit Nr. 9/95. Vereinigung Deutscher Elektrizitätswerke VDEW-e.V., Frankfurt 1995.

 
supervising
diploma and bachelor thesis (selected)

Methoden zur Problemanalyse und Lösungsentwicklung - am Beispiel der Visualisierung der Erdgasrechnung für die Linz AG, 2009

Persönlich bedeutsames Lernen im Web 2.0 - am Beispiel Fremdsprachenunterricht, 2009

Anforderungsermittlung und Auswahl eines Lernmanagementsystems - zur Integration in den Microsoft Office SharePoint Server 2007, 2009

Farbgestaltung als Förderfaktor von Kommunikation und Interaktion, anhand von Community Plattformen, am Beispiel facebook, 2009

Softwarekonzeption für und mit älteren Menschen, 2009

Welche Möglichkeiten haben Erziehende mit dem Thema Medien in Bezug auf die Gruppe der Drei- bis Fünfjährigen umzugehen? 2009

Initialisierung und Unterstützung von Wissensmanagementprozessen in Unternehmen durch Personal Mastery, 2009

Einsatz von Social Software zur Steigerung des Wissensaustauschs in und zwischen Projekten, 2009

Einführungsstrategien von eLearning in Bildungseinrichtungen, 2008.

Best Practice in Linientätigkeiten - Erhebung und Definition von Anforderungen, 2007.

Der Umgang mit Erfahrung und Wissen in der Projektarbeit, 2007.

Social Software für Jugendliche mit körperlichen Beeinträchtigungen - Mediennutzung im Virtual Office, 2007.

Qualitätsmanagement und -sicherung für E-Learning in der beruflichen Aus- und Weiterbildung unter Betrachtung des Standards ISO/IEC 19796-1:2005. Prozessmodell für E-Learning-Angebote und -Services am Beispiel der voestalpine AG, 2006.

Ein Vorgehensmodell zur strategischen integrativen Einführung von e-Learning am Beispiel der voestapline AG, 2006.

Kommunikation im Veränderungsmanagement - Einführung eines Mitarbeiterportals, 2006.

Psychologische Konzepte als Grundlage zur Gestaltung grafischer Oberflächen in E-Learning Systemen. Konzeption und prototypische Implementierung einer grafisch visualisierten Lerneinheit, 2006.

Change Marketing und Akzeptanzmanagement in Web Conferencing Projekten - Ein Referenzmodell, 2005.

Coaching through the phases - A blended learning concept for Healthspace Integrated Solutions LTD, 2005.

@
Upper Austrian
University of Applied
Sciences, Hagenberg
teaching (selected)

Master: Modul Social Web.

Master: Projekt als Untersuchung.

Bachelor: PSY1 - Modul [MeP] Medienproduktion und ePublishing (Semiotik, Wahrnehmung, Informationsverarbeitung).

Bachelor: PSY2 - Modul [eCOM] eCommunication (Design als Untersuchung).

Bachelor: PSY3 - Modul [CSC] CSCL.

Diplomstudium: BDS 1 und 2 - Berufspraxis- und Diplomandenseminar.

 

@ Upper Austrian
University of Applied
Sciences, Hagenberg
   Paradigmenwechsel im Lernen: Lernwissenschaften und pädagogische Psychologie – Generatives und reproduktives Lernen. @ Johannes Kepler Universität Linz
      Knowledge Creation in der Wissensgesellschaft. Im Rahmen der Ringvorlesung „wissen.macht.medien – Aspekte einer Wissensgesellschaft“. Fakultät für Philosophie und Bildungswissenschaft, Institut für Philosophie. [Vortrag ONLINE]. @ universität wien
education

2005. Promotion in Naturwissenschaften (Dr. rer. nat.). Fakultät für Elektrotechnik und Informatik, Leibniz Universität Hannover, Germany.

1997. University Degree in Education (media education and science of communication). University of Education Freiburg, Germany. (Diplom Erziehungswissenschaften, Fachrichtung Medienpädagogik und Kommunikationswissenschaft).

1994. 1st State Examination (Erstes Staatsexamen für das Lehramt an Grund- und Hauptschulen, Fächerkombination: Technik, Englisch, Geographie). University of Education Freiburg, Germany.

School and High-School: St-Ursula Gymnasium in Freiburg i. Br., Germany, with a special education in music.

 
job
experience

2010.03 :: Professur Pädagogik, Medienpädaggik/Bildungsinformatik, Universität zu Kiel.

2004.09 - 2010.02 :: Director of Studies: Diploma Program 'Engineering for Computer-Based Learning', Master and Bachelor Program 'Communication and Knowledge Media', Upper Austrian University of Applied Sciences, Hagenberg, Austria. Teaching media-psychology and media-education. (Pädagogische und wissenschaftliche Leitung der Studiengänge 'Engineering für Computer-Basiertes Lernen' (FH-Diplom) und 'Kommunikation, Wissen, Medien' (Bachelor und Master), Professur 'Medienpsychologie und Mediendidaktik'. fh Oberösterreich, Fakultät für Informatik, Kommunikation und Medien am Campus Hagenberg, Österreich.)

2000.01 - 2004.08 :: Research associate at the Research Center [L3S], affiliated at the Distibuted Systems Institute - Knowledge Based Systems (KBS), Prof. Dr. tech. Wolfgang Nejdl, Leibniz Universität Hannover (Wissenschaftliche Mitarbeit am Forschungszentrum L3S: in Kooperation mit dem Stanford Center for Innovations in Learning (SCIL, palo alto, USA) und dem swedish learning lab (kth stockholm und university uppsala). Institut für Verteilte Systeme - Fachgebiet Wissensbasierte Systeme (KBS), Prof. Dr. Nejdl). Hannover, Germany.

2002.05 - 2002.07 :: Visiting Researcher at the Stanford Center for Innovations in Learning (SCIL), Prof. Roy Pea. Stanford University, Palo Alto, California, USA.

2001.12 :: Visiting Researcher at the Swedisch Learning Lab, Uppsala University. Uppsala, Sweden.

1998.03 - 2003.06 :: Author and online tutor, tele-akademie der fh-furtwangen, University of Applied Sciences Furtwangen, Germany. (Teletutorin und Autorin von Studienbriefen zu den Themen Teletutoring und Virtuelles Projektmanagement).

1998.01 - 1999.12 :: Consultant (wissenschaftliche Mitarbeit): IQ Consult, Beratungsgesellschaft für Innovation und Qualifikation. Düsseldorf/Hattingen, Germany.

1988.08 - 1989.07 :: Voluntary social work (Freiwilliges Soziales Jahr) in a Childrens' Hospital. Freiburg, Germany.

 
design of websites and tools
the open learning repository [OLR3]
Teletutorielle Konzepte
promise 
my first website (1998)
 

.

+43 (0)7236 3888-2610 :: phone
+43 (0)7236 3888 2699 :: fax
+43 (0)664 6127193 :: mobile phone

heidrun.allert[at]fh-hagenberg.at :: mail
http://www.fh-hagenberg.at/cbl :: web

FH-DiplomStudiengang 'Engineering für Computer-basiertes Lernen' (CBL)
Bachelor Studiengang 'Kommunikation, Wissen, Medien' (KWM)
fh Oberösterreich, Campus Hagenberg, Softwarepark 11, A-4232 Hagenberg, Austria

11.2009

 

[en route ::: research ::: webdesign ::: memberships and scientific reviews ::: talks and publications ::: teaching ::: educational background]